Blackout i Spanien - hvad er mine rettigheder?

Oplever du strømafbrydelse under din ferie i Spanien? I denne guide får du overblik over dine rettigheder som turist ved blackout – hvad du kan kræve i kompensation, hvordan du dokumenterer hændelsen, og hvilke skridt du skal tage for ikke at gå glip af penge, du har ret til.

Når du flyver til eller fra EU og oplever forsinkelser, aflysninger eller overbookinger, kan du have ret til kompensation og refusion af udgifter. Reglerne for dette fremgår af EU-forordningen EC 261, der helt officielt er kendt som Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 261/2004 af 11. februar 2004. Det er en ordentlig mundfuld, så vi kalder den bare EC 261. Her kan du blive klogere på din ret til kompensation og refusion af udgifter.



Tjek kompensation

Forestil dig dette: Du er på ferie i Spanien, nyder solen og sangria – og pludselig går lyset. Strømmen er væk. Ikke bare på hotellet, men i hele byen. Blackouts i Spanien bliver mere og mere almindelige, især i sommermånederne, hvor elnettet er presset. Men hvad betyder det for dig som turist? Har du nogen rettigheder? Det får du svaret på her.

Hvorfor sker der blackout i Spanien?

Spanien oplever jævnligt strømafbrydelser – særligt i områder med høj turistaktivitet som Andalusien, Valencia og De Kanariske Øer. De primære årsager inkluderer:

Hvad betyder det for dig som turist?

Et blackout kan betyde alt fra manglende aircondition og internet til aflyste aktiviteter og mad, der bliver dårlig på hotellet. Men du står ikke uden rettigheder.

Hvornår har du ret til kompensation?

Det afhænger af, hvordan og hvor du har booket din rejse. Her er en oversigt:

Situation Dine rettigheder
Du har købt en pakkerejse Du kan kræve kompensation hos rejsebureauet, hvis serviceniveauet er væsentligt nedsat.
Du har booket hotel selv Du kan klage til hotellet eller bookingplatformen – dokumentation (billeder, kvitteringer) hjælper.
Blackout påvirker din hjemrejse Hvis dit fly forsinkes pga. blackout i lufthavnen, kan du være dækket af EU-forordning 261/2004.

Sådan dokumenterer du et blackout

Hvornår skal du kontakte rejsebureauet?

Hvis du rejser med et dansk rejsebureau og oplever blackout, bør du straks kontakte dem – helst skriftligt. Ifølge Pakkerejseloven har du ret til kompensation, hvis der er tale om en "væsentlig mangel" i rejsen.

Eksempler på kompensation

Konklusion: Blackout er ikke bare uheld – det kan give dig ret til penge

Et blackout i Spanien kan være frustrerende – men det behøver ikke betyde, at du skal finde dig i det uden videre. Kend dine rettigheder, og dokumentér alt. Mange danskere går glip af tusindvis af kroner i erstatning, simpelthen fordi de ikke klager. Brug derfor din viden – og kræv det, du har krav på.

Når du flyver til eller fra EU og oplever forsinkelser, aflysninger eller overbookinger, kan du have ret til kompensation og refusion af udgifter. Reglerne for dette fremgår af EU-forordningen EC 261, der helt officielt er kendt som Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 261/2004 af 11. februar 2004. Det er en ordentlig mundfuld, så vi kalder den bare EC 261. Her kan du blive klogere på din ret til kompensation og refusion af udgifter.



Tjek kompensation

FAQ

Det juridiske krav
Hvad hvis vi er flere, der blev forsinkede sammen?
Vi er flere passagerer i samme sag. Hvem modtager kompensationen?
Flyrets service
Hvad koster det at bruge Flyret?
Hvorfor vælge Flyret?
Flyrets tilladelse til at føre din sag
Hvad kan Flyret juridisk set hjælpe med?
Kan jeg trække kravet tilbage eller annullere sagen, før den er afsluttet?
Må jeg beholde pengene selv, som jeg har fået udbetalt direkte fra flyselskabet eller rejseagenten?
Kontakt Flyret
Hvordan gør jeg?
Hvordan åbner jeg min kompensationssag?
Hvordan med udbetaling?
Hvad sker der, når jeg opretter en sag?
Må jeg også kontakte flyselskabet selv?
Hvordan ser en bookingbekræftelse ud?
Passagerrettigheder
Hvornår har jeg ret til kompensation?
Flyselskabet har afvist mit krav – hvad gør jeg nu?
Hvordan får jeg refunderet mine ekstraomkostninger?
Kan Flyret hjælpe med at hente ekstraomkostninger?
Blev du ikke ombooket efter en aflysning, og måtte du selv købe en ny rejse?
Hvad hvis jeg har fået min oprindelige, aflyste rejse refunderet?
Tidsforløb
Andre på samme fly har fået kompensation. Hvorfor har jeg ikke?
Hvor lang tid går der, før jeg modtager kompensationen?
Hvorfor kan min sag tage lang tid?